Het einde van de roadtrip door Nieuw-Zeeland

Rotorua

Vanaf Napier rijden we naar Rotorua. Deze stad ligt midden in een gebied waar veel geothermische activiteit is, waardoor er veel geisers, natuurlijke hotpools en modderbaden zijn. Zodra we de stad binnen rijden worden we verwelkomt met een verschrikkelijke rotte eieren lucht (H2S). Deze geur herkennen we nog van de Bromo-vulkaan in Indonesië. Onze camping heeft een eigen natuurlijke bron met borrelende modder waar warm water afgetapt wordt voor drie hotpools waar de campinggasten gratis gebruik van kunnen maken, heerlijk!!

Als we zijn ingecheckt op de camping lopen we een rondje door de stad en bezoeken het gratis thermisch stadspark. Als we door het park lopen zien we her en der borrelende modder en borrelend water met de nodige stoom tot gevolg. Het hoogtepunt van het stadspark is het meer waarin het water kookt, hier komt constant een grote stoomwolk vanaf. Na de wandeling is het tijd om te eten en daarna nemen we een duik in de hotpools.

Mathijs en het stoom meer
De bizarre natuurlijke kleuren van het meer
Nog meer stoom
Boom in het Redwood Forest
Uitzichtpunt: links Green Lake, rechts Blue Lake

Lady Knox

De volgende ochtend zetten we de wekker voor een bezoek aan de geiser Lady Knox. Dit is een volledig natuurlijke geiser die normaal gesproken gemiddeld 1 keer in de 72 uur zal uitbarsten. Omdat niemand 72 uur gaat zitten wachten, wordt de uitbarsting iedere 24 uur opgewekt door middel van zeepsop. Nadat het zeepsop in de geiser is gegooid komt hij binnen een aantal minuten tot uitbarsting.

Lady Knox voor de uitbarsting
Lady Knox in volle glorie

Wai-O-Tapu

Na de geiser gaan we naar het nabij gelegen Wai-O-Tapu Thermal Wonderland. Dit is één van de meest actieve geothermische gebieden ter wereld. Overal bubbels, stoom en bijzondere (on)natuurlijke kleuren.

Champagne pool
Wai-O-Tapu Thermal Wonderland
Zwavel geel meer
Kokende modder
Gif groen/geel meer
Champagne Pool
De andere kant van Champagne Pool

Kerosine Creek

Op de weg terug naar Rotorua maken we een kleine sidetrip naar Kerosine Creek. Dit klinkt misschien niet al te uitnodigend maar het is een warm water rivier welke ontstaat uit een natuurlijke bron midden in het bos. We trekken onze zwemkleding aan, lopen het bos in en ontspannen in het behoorlijk warme water.

Waitomo

Waitomo staat bekend om de vele grotten in de regio. Het bijzondere aan de Waitomo Caves is dat deze vol zitten met glowwormen. We hebben de glowwormen nu een aantal keer gezien in de bossen, maar in de grotten schijnen er zoveel te zitten dat het een heuse lichtshow is.

In Waitomo kun je heel veel tours boeken en er zijn veel verschillende manieren om de grotten te bezoeken. Wij kiezen ervoor om de grotten te bezoeken in een tube, de binnenband van een vrachtwagen. Voordat we de grot ingaan krijgen we eerst een dik wetsuit aan, een helmpje met lamp op en worden we in een busje naar het begin van de grot gereden. We volgen de gids tot diep in de grot, waar ons wordt verzocht om te gaan zitten en onze lampjes uit te doen. In het pikkedonker vertelt de gids ons een spannend verhaal, wat wel een beetje freaky is omdat we echt niks kunnen zien, waarbij hij aan het eind van zijn verhaal keihard op één van de tubes slaat. Door dit harde geluid schrikken de glowwormen (en wij nog meer!) en gaan daardoor extra gloeien zodat ze nog beter zichtbaar worden. Dan is het tijd om het water in te gaan met onze tubes. We beginnen met een sprong achteruit van een waterval af zodat we gelijk goed door zijn in het koude water. Nadat de gids nog een aantal keer tegen de wanden slaat met zijn band om de glowwormen extra te laten gloeien worden we in een treintje door de grot gesleept. De glowwormen in het pikkedonker zijn echt heel gaaf!! Helaas hebben maar één redelijke foto van de glowwormen, maar ga gerust zelf kijken ;-).

Tuben
Bommetje
De glijbaan in het parcours door de grot
Glowwormen, in het echt waren ze veel indrukwekkender

Tongariro National Park

Na de ondergrondse avonturen in Waitomo gaan we op weg naar het dorpje National Park voor de Tongariro Apline Crossing. Een wandeling van 19,4 kilometer die we ontzettend graag willen lopen. Onderweg stoppen we voor de nodige ontspanning bij Nevalea Alpacas. De grootste Alpaca farm van Nieuw-Zeeland waar we Alpaca’s van 10 maanden oud mogen voeren. Helaas geen foto’s omdat we de camera in de Lucky hebben laten liggen…

In National Park verblijven we bij een kleine lodge met een aantal campingplaatsen. Vooraf horen we dat het heel slecht weer is in dit gebied en we hopen dan ook dat de wandeling door kan gaan. Als we het dorp binnenrijden zien we niks van de omgeving, alleen maar donkere wolken. Bij aankomst vragen we gelijk of het wel verstandig is om de wandeling de volgende dag te gaan maken. We krijgen het advies om het zeker wel te doen maar om vroeg te beginnen omdat het vaak pas vanaf een uur of 2 hard begint te regenen en onweren.

De volgende ochtend staan we om 5:15 uur op en nemen de shuttlebus die ons naar het begin van wandelroute brengt. Als we op de bus staan te wachten is het gelukkig mooi weer en zien we de eerste vulkaan al liggen in de verte! Om 6:40 uur beginnen we aan de Tongariro Alpine Crossing van 19,4 kilometer. Omdat je in totaal van +1100 meter naar +1886 meter loopt en aan de andere kant daalt naar +800 meter verwachten we een vrij pittige wandeling. Dit valt uiteindelijk alles mee. De wandeling is fantastisch mooi met vulkanen, kraters, bergen, meren en sneeuw. Wat ons betreft wordt de hike niet voor niets door velen gezien als de beste ‘day hike’ van Nieuw-Zeeland. We hebben ook mazzel met het weer, pas in het laatste uur begint het met regenen en moeten we de regenjassen tevoorschijn halen.

Onze eerste uitzicht op de vulkaan ’s ochtends
De start van de wandeltocht
Marswandeling
Het zonnetje doet zijn best
Nu dichtbij de vulkaan
Vulkaan selfie
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig
Tongariro Alpine Crossing
Het hoogste punt is bereikt
De gestolde lavastromen zijn goed zichtbaar hier in het zwart
The Red Crater
De afdaling door de wolken
Via de weerspiegeling in het meer konden we de blauwe lucht in de verte al zien
Tongariro Alpine Crossing

Taupo

Onze volgende stop is Taupo dat ligt aan het grootste meer van Nieuw-Zeeland, Lake Taupo. We gaan in eerste instantie naar Taupo omdat we willen gaan skydiven. Helaas is skydiven erg duur, zeker als je ook foto’s en video’s wilt bestellen. Omdat Nieuw-Zeeland al aardig op ons reisbudget heeft ingehakt besluiten we om het toch maar niet te doen. Wel beloven we elkaar om een keer te gaan skydiven als we terug zijn in Nederland (sorry moeders! Maar we zullen niet zeggen wanneer).

Uitzicht onderweg naar Lake Taupo
Onderweg naar de Huka Falls
Huka Falls

Papamoa

Vanuit Taupo rijden we door naar het kustplaatsje Papamoa. Onderweg stoppen we bij de Huka falls. Door de Huka falls stroomt iedere seconde meer dan 220.000 liter water, indrukwekkend om te zien. In Papamoa verblijven we helaas op een camping waar geen alcohol gedronken mag worden. Gelukkig is het mooi weer en nemen we onze biertjes en borrelhapjes mee naar het strand waar we nog even van het mooie weer genieten.

Mt. Maunganui

Vanuit Papamoa willen we Mt. Maunganui beklimmen. Een korte wandeling omhoog en het schijnt dat je bovenop een prachtig uitzicht hebt over het dorp, de kustlijn en de nabijgelegen stad Tauranga. Wij zullen nooit weten of dit klopt ;-). Omdat het heerlijk weer is blijven we rondom het strand hangen, kijken naar een belangrijk internationaal toernooi voor lifeguards en eten ijsjes. Aan het eind van de dag rijden we verder naar de Coromandel Penisula.

Coromandel Penisula

De natuur op Coromandel Penisula is echt prachtig. Veel groen, mooie stranden en helderblauw water. De zon schijnt volop en het lijkt wel zomer! Op de Coromandel Penisula is genoeg te zien en te doen om ons de komende dagen te vermaken.

Deze kip houdt van uitzicht

Hot Water Beach

We starten de dag met een bezoek aan Hot Water Beach. Bij de camping lenen we een schep en rijden richting het strand. Van 2 uur voordat het eb wordt tot 2 uur na het laagtij kun je op dit strand je eigen hotpool graven. We zijn op tijd en graven een mooi gat waar we we beide in kunnen zitten. Het grondwater is echter zo warm dat we het moeten mengen met het koude zeewater omdat onze huid anders verbrand. Na een tijdje wordt het zo druk op het strand dat we besluiten om te vertrekken. We zijn nog geen seconde opgestaan en onze zelfgemaakte hotpool is al ingenomen door andere (luie) toeristen.

Onze hotpool in de maak
Hot Pool Beach
Hollanders en dijken
Net als vroeger in de zandbak
We waren niet helemaal alleen op het strand

Cathedral Cove

Cathedral Cove bezoeken we vanuit het dorp Hahei Beach. In alle reisboekjes staat dat de wandeling naar Cathedral Cove begint in het dorp en dat het ongeveer 75 minuten lopen is. Als we aankomen in het dorp rijden we toch een stukje met de auto richting de cove. Gelukkig maar want op ongeveer 40 minuten lopen treffen we nog een kleine parkeerplaats. De parkeerplaats staat wel bomvol maar na een paar rondjes vertrekt er iemand en kunnen we de Lucky parkeren. Dit scheelt toch een groot stuk lopen in de brandende zon. De wandeling is het zeker waard want het strand en ook Cathedral Cove zijn mooi! Bij Cathedral Cove nemen we een duik in het helder blauwe water, drogen op en lopen weer terug naar de Lucky. Genoeg gezien en gedaan voor vandaag.

Het strand bij Cathedral Cove

New Chums Beach

De volgende ochtend is het weer iets minder mooi maar in de hoop dat het opklaart vertrekken we naar New Chums Beach. Dit strand staat in de lijst met mooiste stranden ter wereld. Omdat je eerst 30 minuten over stenen moet klimmen en over smalle paden moet lopen wordt dit strand niet massaal bezocht door toeristen. Op onze slippers is het inderdaad geen hele makkelijke wandeling maar binnen 30 minuten komen we aan op het strand. Vanwege de grijze wolken valt het strand wat tegen, het is mooi maar tijdens onze reis hebben we vele mooiere stranden gezien. Na een paar uur op het strand rijden we door naar het dorp Coromandel waar het zonnetje wel schijnt.

Bay of Islands

We kunnen nog maar 3 dagen van de Lucky genieten en moeten helaas de keuze maken of we naar de Bay of Islands gaan of naar Cape Reinga, het noordelijkste punt van Nieuw-Zeeland. We kiezen voor de Bay of Islands, gelegen ten noorden van Auckland. We boeken een boottocht door de baai waarbij we hopen ook dolfijnen te zien. De boot vertrekt pas om 15:00 uur vanuit Russel maar omdat wij aan de overkant van de baai verblijven in het dorp Paihia nemen we ’s ochtends al de ferry naar Russel. In het kleine dorp lunchen we en met een ijsje in de hand wachten we op de boot. Als we om 15:00 uur aan boord willen stappen krijgen we te horen dat wij de enige passagiers zijn en dat de tocht niet door gaat… best wel jammer want als we dit van te voren hadden geweten hadden we onze laatste volle dag met de Lucky anders besteedt.

De volgende dag moeten we een flink stuk rijden richting Auckland omdat we de dag erna de Lucky bij het vliegveld moeten inleveren. Vanwege file doen we er bijna de hele dag over en als we aankomen op de camping is het al tijd om de Lucky op te ruimen en onze tassen in te pakken.

Voor de kust bij Russell
Russell

Auckland

Na een laatste overnachting op Clarks Beach is het dan toch echt tijd om de Lucky terug te brengen naar Lucky Rentals. De door ons gekochte inboedel laten we achter op de camping en we hopen dat iemand anders daar gelukkig mee wordt! Stilletjes rijden we naar het vliegveld en beseffen langzaam dat er een eind komt aan onze roadtrip door Nieuw-Zeeland. De laatste 2 dagen brengen we door in Auckland waar we weer in een hostel zullen slapen. We maken nog een klein uitstapje met de ferry naar Devonport, gaan naar de bioscoop en sluiten onze trip in Nieuw-Zeeland af met een heerlijk diner bij de Italiaan. Op de laatste avond duiken we vroeg ons bed in want de volgende ochtend moeten we om 4:00 uur op het vliegveld zijn!

Onze volgende bestemming is het land van de taco’s, Maya’s, cenotes, sombrero’s, tabasco, nacho’s, Corona en natuurlijk tequila. Via Sydney en Los Angelos reizen we in een uur of 30 naar Mexico.

Auckland vanaf de ferry
Marieke: Eén van de vele leuke koffietentjes onderweg

8 gedachten over “Het einde van de roadtrip door Nieuw-Zeeland

1. Hoi Marieke en Mathijs,
    Als foto’s al zo mooi zijn, wat moet het dan in het echt niet genieten zijn. Prachtig!
    We wensen jullie alvast fijne en bijzondere kerstdagen toe en hopen dat jullie reis in Amerika in het nieuwe jaar net zo veel moois gaat brengen als de afgelopen maanden.
    Liefs,
    Adri en Nel

2. Het blijven mooie verhalen en foto’s. Langs deze weg wensen wij fijne kerstdagen en een mooie jaar wisseling.
    En voor het vervolg van de reis nog veel plezier en geniet ervan.
    Groetjes van Martha en Hans,

3. Hai Mathijs en Marieke
    Wat een mooie verhalen en foto’s weer. Geweldig en we genieten weer mee.
    Wij wensen jullie hele mooie Kerstdagen en jaarwisseling en een fantastische voortzetting van jullie reis in 2018.
    Met alle goeds, heel veel liefs en groetjes.
    Marja en Piet.

4. Jullie zijn echt reisambassadeurs van New Zealand. Als ik de foto’s zie en het reisprogramma dan wil ik zeker ook het land bekijken. Ook de Lord of the Ring lokatie’s. Nog de beste wensen voor 2018. Geniet ze.