Kerst met palmbomen

Belize

Vanuit Mexico nemen we de bus richting Belize City. Na ongeveer een uurtje rijden komen we aan bij de grensovergang tussen Mexico en Belize. We moeten allemaal de bus uit en lopend met onze bagage de grens over. Eerst halen we in Mexico onze exit stamp en vervolgens sluiten we bij de grens van Belize aan in een lange rij wachtenden. Het duurt best lang voordat iedereen de grens over is en weer in de bus zit en onze buschauffeur geeft aan dat we de laatste ferry naar het eiland Caye Caulker, waar wij met kerst zullen verblijven, niet gaan halen. Gelukkig rijdt de buschauffeur goed door, kunnen we op het busstation direct in een taxi springen en halen we alsnog de laatste ferry naar het eiland.

Caye Caulker

Met de ferry is het ongeveer 45 minuten varen naar Caye Caulker en als we aankomen is het al donker. We hebben 4 nachten geboekt bij Yuma’s House, een hostel (bijna) direct aan zee gelegen. De eerste nacht verblijven we in kleine kamer zonder uitzicht. Voor de andere nachten mogen we van de eigenaresse verhuizen naar een andere kamer, de beste van het hele hostel met uitzicht op zee!

De volgende dag verkennen we het eiland en boeken een snorkeltour voor eerste kerstdag. Het eiland is erg klein en na een half uurtje lopen hebben we eigenlijk wel gezien. We leggen onze handdoek neer bij beachbar Lazy Lizard en brengen hier de rest van de dag door.

Welkom op Caye Caulker
De kleurrijke straten van het eiland waar (gelukkig) alleen golfkarretjes rijden
Caye Caulker
Super blauw water
Het strand met beachbar Lazy Lizzard
Beachbar Lazy Lizzard
Bij de beachbar
De hangmatten bij onze hotelkamer en het uitzicht  vanuit de kamer
Het uitzicht bij het ontbijt
Mexicaans eten en Amerikaanse porties

Kerst

Op eerste kerstdag zetten we vroeg de wekker voor de snorkeltour die we geboekt hebben. We maken zelf een kerstontbijt van banaan, papaya en bananenbrood. Toch gek, kerst in de zon! Als we naar de snorkeltour lopen trekt de lucht helemaal dicht en begint het te regenen. We krijgen een set flippers en een snorkel en als het weer droog is stappen we aan boord van een klein bootje die ons naar 5 verschillende snorkelspots brengt. Het blijft bewolkt maar het regent de rest van de dag gelukkig niet meer!

Als eerst varen we naar de westkant van het eiland. Hier zien we gigantische Marlins zwemmen, sommige wel een meter lang. Iedereen die wil mag een sardientje boven het water houden. Je schrikt je kapot wanneer de Marlin het water uitspringt om het sardientje uit je hand te happen. Ondertussen krijgen we op de boot gezelschap van een aantal pelikanen die een tijdje met ons meereizen. Vervolgens gaan we op zoek naar zeepaardjes (waarvan we alleen een minuscuul exemplaar vinden) en manatees (een soort zeekoeien, maar deze vinden we helaas niet..) en dan is het tijd voor de eerste snorkelstop. Hier zwemmen we een tijdje over het great barrier reef van Belize. Het lijkt een beetje op het great barrier reef van Australië maar dan toch wel een heel stuk kleiner. We zien hier weinig vissen maar wel veel gekleurd koraal.

Bij de volgende stop worden we verwelkomd door een aantal gigantische stingrays, manta’s en nursesharks. We twijfelen even voordat we het water in springen maar de gids zegt dat de haaien geen mensen eten, gelukkig maar ;-). Echt bizar om tussen haaien van ruim 2 meter en grote roggen te zwemmen. Na een tijdje hebben de haaien en de roggen het wel gezien en zwemmen weg, voor ons tijd om door te varen naar de volgende stop; fishersman bay. Hier zien we het resultaat van vissers die ruim 40 jaar kreeften en schelpdieren hebben gevangen. De hele bodem ligt bezaaid met lege schelpen waarvan sommige alweer begroeit zijn met koraal.

Bij de vierde stop zwemmen we met onze gids door een natuurlijke opening in het rif en krijgen we meer uitleg over alle vissen en het koraal dat we zien. Dan zijn we alweer aangekomen bij onze laatste stop. We duiken nog even snel het water in bij een ijzeren gezonken schip maar omdat het zonder zonnetje vrij koud is zit iedereen snel weer in de boot en gaan we weer op zoek naar de manatees. Helaas hebben we weer geen geluk en varen we terug naar de haven zonder dat we manatees hebben gezien.

’s Avonds is het tijd voor ons kerstdiner. We hebben niks gereserveerd of geboekt dus moeten op zoek naar een leuk restaurant. Dit blijkt nog erg moeilijk omdat de meeste restaurants gesloten zijn. We vinden uiteindelijk een tafel bij Roy’s Blue Water restaurant (waar ongeveer het halve eiland eet) en eten ons vol aan Caribische gerechten. We sluiten de avond (heel burgerlijk) af met monopoly en een flesje kokosrum.

Op tweede kerstdag is het weer verschrikkelijk, storm en regen. Goed weer om de dag door te brengen bij verschillende restaurantjes en kreeft te eten, de specialiteit van het eiland.

Na de kerstdagen is het weer tijd om door te reizen en op zoek te gaan naar een plek om oud & nieuw te vieren. We nemen de ferry terug naar Belize City en boeken de bus naar Guatemala.

Tijdens het varen krijgen we bezoek van twee pelikanen
Als we het water voor de eerste keer induiken zien we gelijk deze schildpad
Lachen naar de camera
Snorkelen
Zwemmen tussen de vissen
De nursesharks cirkelen om onze boot
Nursesharks
Schildpad met een liftende vis op zijn rug
Eén van de vele roggen
Schildpad met liftende vis
Fishersman bay, allemaal lege schelpen
Een groene murene
Snorkelen bij het gezonken schip
Ons Caribische kerstdiner
Kreeft als lunch op het strand

2 gedachten over “Kerst met palmbomen

1. Wat een geweldige avonturen en belevenissen hebben jullie meegemaakt. Echt heel prachtig en some of the pictures brings back memories 😉 geniet nog van wat er komen gaat en nog allerbeste wensen voor 2018. Maar jullie hadden het niet beter kunnen beginnen …