De laatste dagen genieten van het zonnetje

Trinidad

Met de nachtbus komen we ’s ochtends vroeg aan in Trinidad. Omdat je in de bus toch niet optimaal kan slapen duiken we eerst nog even ons bed in. In de middag verkennen we de stad en ’s avonds belanden we bij een restaurant met erg lekker eten en livemuziek. Trinidad is net als Havana erg toeristisch en er is dus voldoende keuze qua restaurants.

Bij Trinidad heb je (volgens de reisgids) één van de mooiste stranden van de zuidkust, playa Ancón. Vanuit het centrum kun je hier gemakkelijk met de bus naar toe reizen. We kopen een busticket en na ongeveer 30 minuten rijden staan we met onze voeten in het zand. We nemen plaats op een bedje met parasol en brengen hier de dag door. Het strand is mooi maar wij vinden het niet bijzonder. Het grote nadeel van het strand is dat er een groot all-inclusive hotel zit, waardoor het best wel druk is en er geen leuke eettentjes te vinden zijn.

Omdat het strand een beetje tegen viel brengen we de laatste dag in Trinidad weer in het centrum door. We lopen een korte wandelroute en gaan opzoek naar een schilderij. Op bijna iedere straathoek in Trinidad zit wel een atelier. Na wat zoeken hebben we een mooi exemplaar gevonden die we mee kunnen nemen in een kartonnen koker. In de middag proberen we bustickets te kopen voor de bus naar Cienfuegos maar helaas, de bus is al volgeboekt. Gelukkig zijn ook hier weer, rondom het busstation, voldoende mannetjes te vinden die een colectivo aanbieden. We regelen dat we de volgende dag om 10:00 uur worden opgehaald, dit keer helaas niet met een mooie oldtimer maar met een aftands klein autootje.

Het centrale plein van Trinidad
Deze oude bazen vermaken de toeristen
Trinidad
Onderweg naar het strand
Playa Ancon

Cienfuegos

In Cienfuegos blijven we slechts één nachtje, we hebben precies genoeg tijd om de stad te verkennen. Met de colectivo komen we rond het middaguur aan. We hebben nog geen Casa en laten ons afzetten in de wijk waar we willen verblijven, Punta Gorda. Zodra we uitstappen komt er gelijk een mannetje op ons af die ons wel even zijn Casa wil laten zien. Een grote roze villa met een gigantische tuin, we nemen de kamer en lopen in de middag naar het centrum. Eerst moeten we vervoer voor de volgende dag regelen, dan willen we namelijk alweer doorreizen naar Viñales. Bij het busstation worden we direct weer aangesproken door een man met een colectivo. Ook hij kan ons, voor dezelfde prijs als een busticket, naar Viñales brengen. We nemen het aanbod aan want een colectivo is echt wel een stuk comfortabeler en sneller dan de bus in Cuba. Nu het vervoer is geregeld verkennen we de mooie binnenstad met de vele (Franse) koloniale gebouwen.

De hoofdstraat van Cienfuegos
Ché is overal in Cuba
Cienfuegos
Het centrale plein in Cienfuegos
Wachten op de taxi bij onze casa

Viñales

’s Ochtends vroeg worden we in Cienfuegos opgehaald voor de 7 uur durende rit naar Viñales. Het eerste deel naar Havana rijden we in een klein oud autootje en bij Havana stappen we over in een grote Ford. We hebben geluk en mogen voorin naast de chauffeur zitten. Onderweg vraagt hij of we al accommodatie hebben in Viñales. Dit hebben we nog niet en hij vraagt of wij bij de Casa van zijn zus willen verblijven. We krijgen de kamer te zien en besluiten hier weer te blijven, vlakbij het centrum en ontzettend lieve eigenaren. Ze willen van alles voor ons regelen en hier maken we dan ook goed gebruik van :-). Voor de volgende ochtend plannen we gelijk een wandeltocht door de vallei.

’s Ochtends hebben we eerst een ontbijt bij de Casa. Bij alle Casa’s tot nu toe was het ontbijt altijd prima in orde. Maar hier doen ze er een schepje bovenop: twee borden fruit, een pot koffie, een pot thee, een pot warme melk, een grote kan vers sap, een mand met brood, een bord vol crackers, een bord koekjes, een bord met zoetigheid, twee borden met sla en tomaat, een bordje met ham en kaas en beide een ei naar keuze. Na dit megaontbijt worden we opgehaald voor de wandeltocht.

De wandeltocht begint direct vanuit het dorp. Als gids hebben we een jongeman uit Viñales die goed Engels spreekt. In de prachtige vallei verteld hij ons tijdens het eerste deel van de wandeling van alles over de bergen, de bergbeklimmers, de grotten onder de vallei, de Afrikaanse bomen, de rituelen die rond deze bomen plaatsvinden en over de verschillende planten die in de vallei groeien. Na een tijdje wandelen stoppen we bij een boerderij waar ze koffie, guave-rum en honing maken. Uiteraard nemen we even de tijd om dit allemaal te proeven.

De laatste stop in de vallei is bij een tabaksplantage. In het drooghuis waar de tabaksbladeren gedroogd worden krijgen we uitleg over het verwerken van de tabaksbladeren. 90% van de oogst moet worden afgestaan aan de overheid. De overige 10% mogen de boeren houden voor eigen gebruik en voor de verkoop aan toeristen. De sigarenboer laat ons zien hoe de sigaar gerold wordt en Mathijs krijgt er één om te proberen. Onder de lokale bevolking is het een traditie om de sigaar telkens in de honing te dopen, dat is zeker het proberen waard! Op de terugweg door de vallei laat de gids ons nog een aantal dingen zien en langzaam komen we weer in de buurt van het dorp.

Het einde van onze reis is inmiddels in zicht. Er staan nog maar 3 dagen in het zonnige Cuba op het programma en daarna vliegen we naar het koude New York. Daarom mogen we van onszelf de laatste dagen lekker rustig aan doen en nog even van de zon genieten. De eerste dag van de drie resterende dagen brengen we door op het strand van Cayo Jutias. Dit strand overtreft al onze verwachtingen en is één van de mooiste stranden die we tijdens onze reis hebben gezien. Het zand is wit, er zijn weinig mensen en het water is helder blauw. Op de tweede dag bezoeken we het zwembad van één van de hotels boven aan de berg. Vanaf de zwembadrand kijk je uit over de vallei en de bergen op de achtergrond. De laatste volledige dag gaan we weer naar Cayo Jutias, omdat het er echt heerlijk vertoeven is! Onderweg hebben we nog autopech, de complete benzinetank is losgeraakt en sleept over de grond. Gelukkig kunnen we overstappen op een andere auto en hebben we nog genoeg tijd om van onze laatste dag zon te genieten!

Voor de laatste nacht in Cuba moeten we nog even wisselen van Casa. We hadden de Casa in Viñales geboekt voor 4 nachten terwijl we er 5 nachten zouden verblijven, een kleine rekenfout. Gelukkig wordt er direct een nieuwe Casa voor ons geregeld. Als we het laatste megaontbijt hebben weggewerkt worden we opgehaald met een taxi die ons naar het vliegveld in Havana brengt. Op naar onze allerlaatste bestemming: New York City.

Ons vervoer naar Viñales
Onze topgids!
Overal in de vallei liggen tabaksvelden
De afrikaanse boom
Even geduld voor de ossenkar
Met een sigaar en rietsuiker in de hand, verkennen we het hele land
Vers geoogste tabaksbladeren
Hotel Los Jazmines
Uitzicht vanaf de badrand
Deze taxi bracht ons naar het strand
Bijna tot aan het strand dan..
Cayo Jutias
Genieten van de laatste dagen zon
Prima plekje zo!
Voorlopig de laatste kokosnoot

Eén gedachte over “De laatste dagen genieten van het zonnetje