Maya tempels, zon en Corona’s in Mexico

Mexico

Na een 30 uur durende reis landen we om 17:00 uur lokale tijd op Cancun Airport in Mexico. Het was een heuse tijdreis en onze 11 december heeft nog nooit zo lang geduurd ;-). Vanaf het vliegveld nemen we de bus naar Cancun centrum waar we nog een klein stukje met de taxi naar het hotel moeten rijden. Als we aankomen willen we beide eigenlijk alleen maar slapen en na een snelle maaltijd om de hoek van het hotel duiken we ons bed in.

Cancun

De volgende ochtend worden we brak wakker, met een fijne jetlag. We starten rustig op en nemen de bus richting het strand. Hier aangekomen kijken we onze ogen uit. Overal om ons heen zien we gigantische hotels, resorts en Amerikanen. Niks voor ons… Het strand is wel mooi, wit zand en helder blauw water. We doen even een klein tukje in het zand en tegen lunchtijd gaan we op zoek naar een strandtent. Dit is nog een hele opgave omdat bijna het gehele strand tot het privé terrein van de hotels en resorts behoord. Na 1,5 uur lopen in de volle zon hebben we nog niks gevonden en stappen we weer in de bus die ons terug naar het centrum brengt. Hier hebben we meer geluk en kunnen we genieten van heerlijke tortilla’s. ’s Middags boeken we een hotelletje voor onze volgende stop en kwijlen we alvast weg bij alle prachtige plaatjes die we op internet vinden van Isla Holbox.

Het strand bij Cancun

Isla Holbox

Het mega-toeristische Cancun is niet helemaal ons ding, we reizen dan ook snel verder naar het kleine eiland Isla Holbox. Omdat het wat verder bij de grote kustplaatsen vandaan ligt is het hier relatief rustig. Vanuit Cancun nemen we de bus en de ferry en komen 3 uur later aan op het eiland. Het is ongeveer 15 minuten lopen naar het hotel. Dit is met de zware tassen op onze rug best nog wel een heel stuk. Als we onze tassen in de kamer hebben gelegd gaan we op zoek naar eten en ploffen we neer bij een strandtent waar we genieten van een welverdiende Corona.

De volgende dag verkennen we het eiland. Bij het hotel huren we fietsen zodat we gemakkelijk overal kunnen komen. Eerst brengen we een bezoekje bij de zandbanken. Omdat het zand echt wit is en de zee goed blauw ziet dit er prachtig uit. Ook staan hier een aantal hangmatten en schommels in de zee. Onder het genot van een drankje kijken we naar alle mensen die heuse photoshoots houden in de hangmatten, goed vermaak! Nadat we zelf ook even in de hangmat hebben gelegen (we konden het niet laten) fietsen we door naar het ‘centrum’ en bewonderen alle streetart. Veel huizen zijn beschilderd en het lijkt soms net een openluchtmuseum als je er doorheen fietst. Na de lunch zoeken we nog even een strand op waar we genieten van de zon en aan het einde van de middag gaan we op zoek naar Punto Coco voor de zonsondergang. Omdat het de afgelopen dagen erg heeft geregend op Isla Holbox zijn veel straten onder gelopen. Hierdoor lukt het ons helaas niet om naar Punto Coco te fietsen en besluiten daarom om maar weer neer te strijken bij een barretje voor een koud biertje.

Omdat we Isla Holbox bezoeken in het ‘zeewier seizoen’ zijn er niet heel veel mooie stranden waar je kunt liggen en de zee in kunt. Daarom reizen we na twee nachten weer terug naar het vaste land. We nemen de ferry terug naar het kustplaatsje Chiquila en van daaruit de bus richting Tulum.

De haven waar we met de ferry aankomen
Het hotel
De kleurrijke straten van Isla Holbox
Wadlopen
Zandbanken voor de kust bij Isla Holbox
Zoek Mathijs 🙂
Streetart

Tulum

Tulum is een kleine plaats gelegen pal aan de ‘snelweg’. Op ongeveer 20 minuten fietsen van het dorp heb je een prachtig strand en dat zorgt er voor dat deze plek toch goed bezocht wordt. Het is toeristisch maar gelukkig niet zo druk als Cancun of Playa del Carmen (wat we enkel gezien hebben vanuit de bus). We komen ’s avonds aan in het donker en kunnen gelukkig lopen naar ons hotel. We hebben een (soort van) cabana geboekt in een hostel waar we 4 nachten zullen verblijven.

Op onze eerste dag in Tulum is het weer niet al te best, veel donkere wolken en ook veel regen. We brengen de dag door in het dorp bij verschillende cafeetjes. We hebben nog steeds een beetje last van de jetlag dus vinden het niet erg om lekker rustig aan te doen. De weersvoorspellingen voor de komende dagen zijn gelukkig beter en op de tweede dag lenen we een fiets bij het hostel. Eerst fietsen we naar de Grand Cenote. Een cenote is de naam voor een water bevattende grot of poel in de provincie Yucatán (wikipedia). In Yucatán zijn ruim 3000 cenotes waarvan je een groot aantal kunt bezoeken. We zijn de dag vroeg begonnen waardoor het nog heerlijk rustig is bij de Grand Cenote. We nemen een duik in het heldere koele water en drogen daarna op bij het naastgelegen grasveld.

Onze volgende stop is bij de Maya tempels van Tulum. Het bijzondere van deze tempels is dat ze direct aan zee liggen. Als we aankomen is het al gigantisch druk. We lopen een rondje, maken wat foto’s en springen dan weer op de fiets om verder te fietsen langs de kustlijn naar beachbar La Eufemia. Ook hier is de kustlijn ingenomen door hotels en resorts en er zijn slechts enkele beachbars met een public beach. Aangekomen bij la Eufemia is het zo druk dat we geen fatsoenlijke plekje in de bar kunnen vinden. We leggen onze handdoek dan maar in het zand en genieten nog even van het zonnetje. We besluiten om de volgende dag eerder naar het strand te gaan zodat we een ligbedje kunnen bemachtigen en brengen de dag weer door bij La Eufemia.

Grand Cenote
Hier kun je goed zien hoe helder het water is in de Grand Cenote
Maya tempels bij Tulum
Deze grote jongen lag heerlijk in de zon bij de Maya tempels
Ook in Tulum houden ze van streetart
De kustlijn bij Tulum
Overvolle beachbar

Valladolid

Na 4 nachten Tulum maken we een uitstapje naar Valladolid, voor het bezoeken van de bekendste Maya tempels van Mexico: Chichen Itza. Omdat we geen zin hebben om met een tourtje mee te gaan en het reizen met het openbaar vervoer niet zo handig is qua tijden, huren we voor 2 dagen een auto. We halen hem ’s ochtends op en bezoeken onderweg naar Valladolid de Maya tempels bij Cobá en twee cenotes.

De Maya tempels bij Cobá zijn een stuk groter dan de tempels bij Tulum en het bijzondere aan deze tempels is dat je ze kunt beklimmen. We lopen de stijle trappen op naar boven en genieten even van het uitzicht. Ook hier is het weer super druk dus we blijven niet te lang hangen. Voordat we doorrijden naar het hotel maken we nog een stop bij Cenote X-Kekén en Cenote Samulá. Beide Cenotes zijn een soort grot met een kleine opening voor daglicht, hierdoor is het erg donker en was foto’s maken jammer genoeg wat lastig. Na een duik in beide cenotes en een gratis pedicure van de visjes die er rondzwemmen rijden we door naar het hotel en lopen nog even een rondje door het kleurrijke Valladolid.

De volgende ochtend staan we vroeg op voor een bezoek aan de Chichen Itza tempels. We willen er rond openingstijd zijn zodat we de grote tourbussen ontlopen. Dit lukt aardig want als we arriveren is het nog redelijk rustig. We lopen als eerst naar de grootste en bekendste tempel. Hierna verkennen we het terrein. Hoe langer we er rondlopen hoe drukker het wordt. Als we weer terugrijden naar Tulum staat het hele parkeerterrein vol met tourbussen en zijn we blij dat we vroeg zijn opgestaan! In Tulum leveren we de huurauto weer in en kopen we buskaartjes voor de rit naar Bacalar, onze volgende bestemming.

Maya tempels bij Coba
Mathijs beklimt één van de tempels
Het uitzicht vanaf de tempel
Deze Maya tempel doet ons toch een beetje denken aan de Tomb Raider tempel in Ankor Wat
Cenote Samula
Het kleurrijke Valladolid
Valladolid
De bekendste Maya tempel bij Chichen Itza
Chichen Itza

Bacalar

Bacalar is een klein dorp gelegen aan Laguna Bacalar, het meer van 7 kleuren blauw. Ons hostel ligt direct aan het meer maar bij aankomst is het zo donker dat we er nog helemaal niks van kunnen zien. Als we zijn ingecheckt lopen we naar het dorp voor een snelle maaltijd en drinken ’s avonds een welkomstdrankje bij de bar in het hostel.

Als we de volgende ochtend wakker worden kunnen we het meer nog steeds niet zien omdat het gigantisch mistig is. Gelukkig trekt de mist rond een uur of 10 weg en zien we het helder blauwe water! Om 15:00 uur staan we klaar op de steiger bij het hostel en worden we opgepikt voor een zeiltocht met een catamaran. Met de catamaran varen we 3 uur lang over het meer en maken verschillende stops om een duik in het water te nemen en ons in te smeren met modder (waarna we er weer 10 jaar jonger uitzien ;-)).

Op dag 2 zetten we de wekker om 5:30 uur voor de sunrise SUP-tour. Na een korte warming-up en uitleg over stand up paddling (SUP) stappen we op onze SUP-plank en peddelen naar de Black Cenote. Het water is hier warmer dan in de rest van het meer en hier zien we vanuit het water de zon opkomen. Na het maken van wat foto’s en het eten van bananen springen we weer op de SUP-plank en peddelen verder naar de tweede stop. Hier zijn we gisteren ook al geweest met de catamaran maar omdat het water zo mooi blauw is vinden we het niet erg om er nogmaals te stoppen en nemen we weer een modderbad. Als we terug komen bij het hostel om 9:00 uur genieten we van een ontbijt in het zonnetje en hangen de rest van de dag in en rondom het meer. Het is alweer onze laatste dag in Mexico, de volgende ochtend reizen we door naar Belize om daar kerst te vieren!

Ons fijne hostel
Sunrise SUP-tour
Laguna Bacalar

2 gedachten over “Maya tempels, zon en Corona’s in Mexico

1. Wat kleurlijk allemaal. Supermooi…..

Vanuit een heel waterig Nederland wens ik jullie vast een fijne jaarwisseling en geluk en gezondheid voor 2018. Nog lekker genieten van de laatste paar maandjes.