Vulkaan Acatenango & Lake Atitlan

Vulkaan Acatenango

Na afloop van de Spaanse lessen maken we ons op voor de beklimming van vulkaan Acatenango. Een tocht waar we erg naar hebben uitgekeken maar waar we ook wel een beetje zenuwachtig voor zijn. We verblijven inmiddels al een aantal dagen in het hostel en hebben heel wat mensen zien komen en gaan en daarbij hebben we veel verschillende verhalen over de beklimming gehoord. De tocht schijnt erg zwaar te zijn maar zeer de moeite waard.

Via WhatsApp (lang leve het mobiele tijdperk) komen we in contact met Gilmer Soy. Hij runt een organisatie die tochten naar de top van vulkaan Acatenango organiseert. De tocht die hij aanbiedt is goedkoop, heeft hele goede recensies en een gedeelte van de opbrengst investeert hij in het dorp waar hij woont, aan de voet van de Acatenango. Zo heeft hij bijvoorbeeld een speelplaats voor kinderen kunnen bouwen. De organisatie maakt gebruik van lokale gidsen, zij spreken geen Engels dus voor ons een goede gelegenheid om ons Spaans te oefenen.

Dag 1

Om 8:00 uur worden we door Gilmer Soy opgehaald bij ons hostel in Antigua. We zullen één nacht op de vulkaan slapen en kunnen onze grote rugtassen gelukkig bij het hostel achterlaten. Bepakt met al onze warme kleding in een klein rugtasje stappen we het busje in en rijden we in ongeveer een uurtje naar het dorp van Gilmer Soy. Hier krijgen we een lunch en ontbijtbox en hebben we de mogelijkheid om handschoenen, sjaals en mutsen te huren. Ook heeft hij een verzameling winterjassen liggen waarvan we er beide eentje meenemen en ruilt Marieke haar kleine rugtas om voor een iets groter exemplaar waar alle warme kleren wat gemakkelijker inpassen. We maken kennis met de groep en dan vertrekken we (in het busje) naar het beginpunt van de tocht.

Als we het busje uitstappen worden we omver gelopen door kindjes die ons een wandelstok willen  verhuren. Beide huren we één wandelstok omdat we weten dat we hem hard nodig zullen hebben tijdens de klim omhoog! Na een korte uitleg over de tocht en een voorstelrondje van de gidsen is het tijd om te beginnen met lopen. Het eerste stuk is gelijk het zwaarste gedeelte van dag 1. Omdat we heel vaak stoppen voor een korte pauze vinden wij het eigenlijk prima te doen. We merken wel dat we op hoogte lopen want de lucht wordt steeds ijler en ook wordt het geleidelijk kouder. Na 6 uur lopen komen we rond half 4 aan bij ons basecamp, gelegen op ongeveer 3.400 meter hoogte. Hier staat onze tent al klaar en de gidsen hebben een kampvuur gemaakt. Onderweg naar boven hoorden we vulkaan Fuego al een aantal keer uitbarsten maar vanaf het basecamp hebben we hier ook prachtig zicht op! Ieder half uur komt de vulkaan wel een keer tot uitbarsting, met grote zwarte aswolken tot gevolg.

Al voordat de zon ondergaat neemt de temperatuur flink af. We trekken al onze kleren aan met als resultaat dat we wel twee Michelin-mannetjes lijken. We dragen 2 paar sokken, 2 broeken, minimaal 3 lagen om het bovenlichaam (Marieke draagt wel 6 lagen!) inclusief de dikke jas, handschoenen, een sjaal en een muts. Met al deze lagen is het nog steeds niet aangenaam warm maar wel goed uit te houden, zeker naast het kampvuur. Langzaam zien we de zon wegzakken terwijl Fuego blijft uitbarsten. Als de zon onder is krijgen we ons avondeten en dan is het wachten tot het echt goed donker wordt zodat we, naast de zwarte aswolk, ook lava uit de vulkaan zien spuwen. Het wachten is het waard, meerdere keren zien we de oranje lava uit de vulkaan omhoog spuiten en langzaam naar beneden rollen. Vanwege de kou gaan we vroeg naar bed en zetten de wekker om 4:00 uur voor de tocht naar de top van de Acatenango.

Het eerste uitzicht over de vulkanen
Het eerste zicht op el Fuego
Uitzicht vanaf het basecamp
Een uitbarsting van el Fuego
Het diner wordt bereid
Uitzicht vanuit de tent
Het base camp
Uitzicht op el Agua en vulkaan Pacaya
Zonsondergang
Een nachtelijke uitbarsting onder de sterrenhemel

Dag 2

Om 4:00 uur staan we na een zeer slechte nacht op. Niemand heeft echt goed geslapen (vanwege de kou en de herrie die Fuego telkens maakt tijdens de uitbarsting) en een aantal mensen van de groep besluiten zelfs om niet omhoog te lopen. Het is ongeveer 400 meter stijgen naar de top. Omdat de ondergrond los zand is, is het omhoog lopen erg zwaar. Iedere keer dat je één stap omhoog zet glij je er weer twee terug. Het doet ons erg denken aan de Rinjani Vulkaan die we in Indonesië hebben beklommen. Ook krijgen we een beetje last van de hoogte en vooral Marieke is niet vooruit te branden. Mathijs is gelukkig voor zonsopkomst boven en maakte enkele mooie foto’s en een filmpje. Als ook Marieke boven is genieten we nog even van het uitzicht maar al vrij snel moeten we weer aan de tocht naar beneden beginnen. Dit gaat gelukkig een stuk sneller en sommige delen kun je naar beneden rennen door het losse zand of op de kont naar beneden glijden.

Bij terugkomst in het basecamp eten we ons ontbijt en dan lopen we in ongeveer 3 uur terug naar het beginpunt van de tocht. Hier worden we weer opgewacht door Gilmer Soy en hij brengt ons terug naar het hostel in Antigua waar we onszelf belonen met een heerlijke warme douche en maaltijd. We duiken vroeg ons bed in en de volgende dag is het dan toch echt tijd om het fijne Antigua te verlaten.

Zonsopkomst
Daar is hij dan
Dik ingepakt tegen de kou
Op de top van de Acatenango, we hebben het gehaald!
Overwinningsfeestje

Lake Atitlán

Na het beklimmen van vulkaan Acatenango hebben we een aantal dagen om uit te rusten aan Lake Atitlán voordat we doorreizen naar het volgende land op onze lijst. We nemen de bus vanuit Antigua naar het dorp Panajachel. Vanaf hier  vertrekken bootjes naar de andere dorpen gelegen aan het meer. De meeste dorpen zijn enkel met de boot te bereiken, daar loopt geen weg naar toe. Lake Atitlán is omringd door 12 vulkanen waardoor het uitzicht echt prachtig is.

De eerste nachten verblijven we in het toeristische dorp San Pedro. We rusten hier lekker uit aan het water en doen niet veel meer dan eten, drinken, lezen en slapen. Op één van de dagen maken we een uitstapje naar het dorp San Marcos. Dit dorp staat bekend om de hippie cultuur. Zodra we uit de boot stappen zijn we omringd door hippies, hele jonge hippies, hippies van een jaar of 70, toeristen hippies en lokale hippies. Al deze mensen zorgen voor de fijne sfeer die in het dorp hangt. We brengen een paar uur in het dorp door voordat we weer terug varen naar San Pedro.

Aankomst bij San Pedro
Relaxed middagje in de zon
Uitzicht over Lake Atitlán vanaf San Marcos
San Marcos
In de lancha (klein veerbootje)

Free Cerveza

Onze laatste nacht bij Lake Atitlán brengen we door op Glamping Free Cerveza. Hier verblijven we in een tipitent met uitzicht over het meer. Free Cerveza ligt vrij afgezonderd en dus brengen we de laatste twee dagen hier weer aan het water door. Ze hebben een mooie steiger waar je lekker op kunt zonnen. Af en toe een duik in het koude water en de tijd vliegt voorbij. Van  17:00 uur tot 19:00 uur is het tijd voor de free cerveza’s waarna we aanschuiven voor het gezamenlijke drie gangen diner. De volgende dag nemen we aan het eind van de dag de bus terug naar Antigua.

In Antigua verblijven we nog één nachtje in het fijne hostel waar we eerder ook hebben geslapen en dan is het tijd om onze spullen te pakken en ons klaar te maken om naar het vliegveld te gaan!

Onze luxe kampeerplaats
Uitzicht vanaf Free Cervezas
Bakken op de steiger

9 gedachten over “Vulkaan Acatenango & Lake Atitlan

1. Hey Yoeri,

Dank je wel.
      De bodem van de pot kwam in zicht, dus we hebben inmiddels onze tickets naar huis geboekt. Op 9 maart vliegen we terug naar Nederland.

Groeten,
      Mathijs

1. Wat onwijs mooi!!
    Jullie zijn bikkels.

Veel plezier verder en we kijken weer uit naar het volgende verslag.

Groetjes uit Wilnis.

1. Hey Erik,

Voor ons kwam het een beetje als verassing, want we hadden ons niet heel erg verdiept in Guatamala. Maar ga erheen en je zal zeker niet teleurgesteld worden!

Groetjes,
      Mathijs en Marieke

2. Wat een belevenis weer. Prachtig om een vulkaan van zo dicht bij mee te maken.
    Geniet nog even van jullie vrije leven voordat je weer naar nederland komt. groetjes van Henk en Elly